«فناپ زیرساخت» شهرک مراکز داده به ظرفیت 14 مگاوات می‌سازد

تفاهم‎نامه سه جانبه احداث شهرک مرکز داده در پارک علم و فناوری استان سمنان در شاهرود امضا شد. این تفاهم نامه هفته گذشته به امضای معاون امور اقتصادی استاندار سمنان، رئیس پارک علم و فناوری استان سمنان و مدیرعامل شرکت فناپ زیرساخت رسید.
شهرک مرکز داده شاهرود در قالب یک پروژه پنج ساله با سرمایه‌گذاری بالغ بر هفتاد میلیون دلار در زمینی به مساحت ۳۰ هزار مترمربع ساخته می‌شود که به عنوان مرکز داده‌ی بسیاری از بانک‌ها، اپراتورها و سرورهای سازمان‌های حیاتی کشور و کسب‌وکارهای نوپا فعالیت خواهد کرد.
پارک و علم و فناوری شاهرود در این پروژه، زمین و زیرساخت‌هایی مثل برق، گاز، آب و ارتباطات را در اختیار فناپ زیرساخت گذاشته و از سوی دیگر فناپ زیرساخت وظیفه تامین سرمایه، طراحی و اجرای پروژه را برعهده دارد، البته طبق توافق امکان سرمایه‌گذاری شرکت‌های دیگر در این پروژه هم فراهم است.
دانیال سقائیان، معاون توسعه کسب‌وکار فناپ زیرساخت درباره این پروژه تصریح کرد:«هدف اصلی این پروژه ساختن یک مجتمع «مرکز داده بحران» برای کشور است تا مواقعی که مراکز داده اصلی دچار اختلال می‌شوند، این مجتمع بصورت همزمان با مرکز داده اصلی فعال باشد تا هیچ خللی در سرویس‌دهی مراکز داده‌ حیاتی کشور پیش نیاید.
بر پایه طرح اولیه فناپ زیرساخت، این شهرک شامل مراکز داده به ظرفیت‌های مختلف و همچنین مراکز داده کانتینری است که همگی ماژولار هستند و هر ماژول از 24 تا 128 رک متغیر خواهد بود و در کل شامل 1500 رک در 21 مجموعه مرکز داده که بر اساس استانداردهای روز مراکز داده و کلاس‌های 3 یا 4 استانداردی اجرا می‌شوند.
این پروژه با ظرفیت 14 مگاوات برق، بزرگترین شهرک مراکز داده کشور است، همچنین داخل شهرک نیروگاهی احداث می‌شود که این نیروگاه قابلیت تامین برق کل مجموعه تا 72 ساعت را دارد که به صورت مجزا از برق منطقه‌ای است. لازم به توضیح است با توجه به ظرفیت‌های اقلیمی شهر شاهرود استفاده از انرژی‌های پاک همچون سیستم انرژی‌های خورشیدی برای تامین برق این شهرک در دستور کار هست.»

error: محتوا محافظت می شود !!